Regelgeving

Winterbanden

Goede grip is van levensbelang. Dit is vooral in het najaar en in de winter belangrijk wanneer het wegdek vaak glad is door regen, ijzel of sneeuw. Daarom is het gebruik van winterbanden essentieel voor uw veiligheid.

Werking

Bij lagere temperaturen worden zomerbanden stugger en harder. Winterbanden blijven door hun structuur daarentegen altijd elastisch en flexibel, ook bij lage temperaturen. Dit komt door de bijzondere rubbersamenstelling. Als de temperatuur daalt tot +7 graden Celsius, zijn de prestaties van winterbanden al hoger dan die van zomerbanden. Bovendien zijn winterbanden voorzien van een speciaal profiel dat zorgt voor een “lossend” effect om het profiel weer vrij te maken van sneeuw. Ook zorgt het voor een snellere afvoer van water, hierdoor wordt aquaplaning voorkomen. Daarnaast is het zo dat het comfort van de nieuwe generatie winterbanden niet meer onder doet voor zomerbanden, deze zijn nagenoeg net zo geruisloos. Ten slotte zijn winterbanden verplicht in een groot aantal landen binnen Europa. Op onderstaand kaartje kunt u zien waar winterbanden verplicht zijn of worden aangeraden.

kaartjewinterbanden

Het nieuwe bandenlabel

Per 1 november 2012 wordt het nieuwe EU-bandenlabel geintroduceerd. Omdat dit label een grote impact zal hebben op de bandenverkoop, willen wij u zo goed mogelijk informeren.

Het doel

Het doel van het nieuwe bandenlaber is het verhogen van:

- De veiligheid
- De economische efficiente
- De milieu-efficiente

Dankzij dit nieuwe bandenlabel kunnen transporteurs en vloten betere keuzes maken, banden kiezen met een kortere remafstand op nat wegdek, banden kiezen die meer brandstofbesparend zijn en bijdragen aan een verlaging van het geproduceerde geluid door het wegverkeer.

Dankzij de informatie die door het bandenlabel wordt aangeboden wordt het voor de consument gemakkelijker om banden onderling te vergelijken.

Wanneer?

Vanaf 1 november 2012 is het label verplicht in alle lidstaten van de Europese Unie. Het label is verplicht voor alle banden die vanaf 1 juli 2012 geproduceerd worden (productie-code 2712), bestemd voor de voertuigklasses C1, C2 en C3. Uitzonderingen worden gemaakt voor vernieuwde banden, professionele off-roadbanden, motorfietsbanden, racebanden, spijkerbanden, reservebanden (T-type), banden met een snelheidsindex lager dan 80 km/h, banden met een velgdiameter kleiner dan 254mm (10 inch) of groter dan 635mm (25 inch) en/of banden die ontworpen zijn om enkel gemonteerd te worden op voertuigen die voor de eerste keer ingeschreven zijn vóór 1 oktober 1990.

Het label

europeesbandenlabel

Bandenlabel verbruik

Rolweerstand

Er zijn zeven verschilllende categorieën, gaande van G (de minst brandstof-efficiënte categorie) tot en met A (de meest brandstof-efficiënte categorie). De rolweerstand verwijst naar de brandstofefficiëntie van een band. Klasse G is niet van toepassing in het label voor vrachtwagenbanden.

 

Grip op nat wegdek

Ook de grip op nat is onderverdeeld in zeven categorieën. G is de categorie met de langste remafstand, A is de categorie met de kortste remafstand. De grip op nat wegdek wordt gemeten door het analyserern van de remafstand op een nat oppervlak. Klasse G is niet van toepassing in het label voor vrachtwagenbanden.

 

Geluid

Dit betreft het externe rolgeluid dat een band maakt, uitgedrukt in decibel en aangevuld met een pictogram dat aangeeft of de geluidsprestatie onder of boven de Europese limiet ligt.